Detta är ADAS och DMS

Apr 23, 2024 | ADAS

Foto: Pierre Kjellin

ADAS = Advance driving assistance system.

Är en samling säkerhetsfunktioner och tekniker avsedda av assistera föraren och varna denne för olika faror eller potentiella faror eller risker under körning. ADAS använder sig av olika tekniker – sensorer, kameror, radar, lidar eller en kombination av alla eller flera av teknikerna. Några vanliga ADAS-funktioner är kollissionsvarnare, filhållningsassistent, dödavinkeln-varnare och hastighetsavvikelsevarnare, parkeringsassistent.

DMS = Driver monitoring system.

System som varnar föraren genom att det analyserar dennes beteende. I många bilmodeller jobbar DMS även tillsammans med bilens ADAS-system och förstärker på så sätt ADAS-systemets funktioner och effektivitet.

Vanliga DMS-funktioner är:

  • Detektering av sömniga förare (bl a genom att scanna och analysera förarens ögonrörelser)
  • Detektion av distraktion hos föraren (bl a genom att detektera när föraren släpper ratten eller riktar ögonen bort från vägen)
  • Bältespåminnare

Därför använder ADAS flera olika mätmetoder

De olika detekteringsmetoderna – kamera, lidar, radar, ultrasonic – har sina olika egenskaper och begränsningar. Därför använder sig fordonets förarassistanssystem av flera olika detekteringsmetoder. Diagrammet här intill visar styrkor och svagheter för var och en av de fyra detekteringsmetoderna när det gäller att

  • Upptäcka objekt (object detection)
  • Identifiera/bedöma objektets art (object classification)
  • Avståndsbedömning (distance estimation)
  • Identifiera objektets form och avgränsningar (Object edge precision)
  • Filhållningsassistering (Lane tracking)
  • Sikten (Range of visibility)
  • Funktionalitet i dåliga väderförhållanden (Functionality in bad weather)
  • Funktionalitet i dåliga ljusförhållanden (Functionality in bad lighting)

Det här betyder färgerna i diagrammet:

  • GRÖN = full förmåga
  • GUL = begränsad förmåga
  • RÖD = ingen förmåga

Funktioner som ingår i ADAS och som behöver kalibreras

Kamera

Scannar av bilens omgivning. Den insamlade datan från kameran bearbetas sedan av algoritmer och mjukvara för att identifiera potentiella risker och tillhandahålla lämpliga svar till föraren.

Ultrasonic-sensor

Scannar av bilens omgivning efter hinder genom att skicka ut högfrekventa ljudvågor (ultraljud). Ultraljudvågorna kan upptäcka både stillastående hinder och hinder i rörelse. Används ofta i ADAS-system tillsammans med lidar, radar och kameror. Är mycket effektiva vid t ex parkeringsassistans då de kan göra avståndsmätning även i trånga utrymmen. Några nackdelar med ultrasonicsensorn är att den lätt störs ut av omgivande ljud (t ex biltutor, oväsen från byggen, vägarbeten o dyl) och att den bara kan göra avståndsmätning på nära håll (några meter).

RADAR (Radio detecting and ranging)

Sensorteknik baserad på radiovågor. RADAR mäter genom att skicka ut radiovågor och laserenergi och mäter den tid som det tar för radarvågorna att detekteras av sensorn.

LIDAR (Light detection and ranging)

En optisk sensorteknik som använder sig av laserhöjdmätning. LIDAR mäter genom att skicka ut strålar av pulserad laserenergi och mäter den tid som det tar för reflektionerna att detekteras av sensorn. Data från sensorn skapar sedan en 3D-karta över bilens omgivningar. Till skillnad från en kamera så påverkas LIDAR inte alls av om det är ljust eller mörkt ute. LIDAR kan även bestämma ett objekts optiska egenskaper, såsom reflektionsförmåga och absorption.