ADAS-kalibrering för dummies

Apr 23, 2024 | ADAS

Foto: Car-O-Liner

Dagens förarassistanssystem är egentligen flera system i ett och de kräver avancerad kalibrering – som Snap-On med sin ADAS-rigg Tru-Point säger sig ha gjort lekande lätt. Läs mer om det HÄR.

Under pandemin lanserade den amerikanska verktygs- och verktygsmaskinjätten Snap-On Equipment under sitt varumärke John Bean en ny rigg för kalibrering av ADAS-system i bilar – ”Tru-Point”. Två av de stora säljargumenten hos Tru-Point är att

  • kalibreringsriggen inte kräver ett slätt och plant underlag – den kompenserar själv för ojämnheter och skevheter,
  • kalibreringsriggen ska vara så enkel att hantera att man kan göra det utan en instruktionsbok.

Vi har tittat på den svenska informationsfilmen om hur kalibreringen med Tru-Point går till steg för steg. Filmen i sin helhet finns att se på Car-O-Liners hemsida – här är en sammanfattning:

1. Check

Sätt upp hjulklämmor på fordonets alla fyra hjul. Hjulklämmorna hjälper systemet att identifiera fordonets placering och koordinerar dess position i förhållande till kameran. Det behövs sedan en kontroll av hjulinställningen för att säkerställa att fordonet får en korrekt kalibrering av sina sensorer och kameror.

För att få exakt position av bild – följ den färgkodade indikatorn på skärmen.

Tru Point ska genom Car-O-Liners databas ha tillgång till OEM-specifika data för hjulinställning och instruktioner för placering av måltavlan för så gott som alla på marknaden förekommande fordonsmodeller (personbilar – även lätta lastbilar?).

Justera bågens höjd genom att trycka på handtaget, och justera den sedan uppåt och neråt för perfekt positionering.

Kontrollera fordonets hjulinställning genom att snabbt rulla fordonet framåt och bakåt – följ bara skärmens anvisningar steg för steg. När kontrollen av hjulinställningen är klar så är förkalibreringen slutförd. Notera att golvet (underlaget) som fordonet står på inte behöver vara exakt plant och jämnt – Tru Point har en inbyggd avancerad funktion som kompenserar för alla ojämnheter i underlaget; den fungerar så att den mappar upp fordonets position och underlagets förhållanden för att sedan skapa en tredimensionell modell av fordonet och dess omgivning.

Positionera Tru Point enligt indikatorerna på skärmen, för att ställa in avstånd och höjd. Den integrerade svängplattan längst ned på Tru-Point-riggen tillåter användaren att på bara några sekunder göra finjusteringar. Genom höjdjusteringen så placerar du referenspunkten i korrekt position genom att skjuta bågen uppåt och nedåt medan du på skärmen följer den färgkodade indikatorn.

2. Placera

Placera måltavlan så att den sitter i korrekt läge. Om bågen flyttar sig något så kommer den be dig att korrigera det innan du kan gå till nästa steg.

Utan hjälp av några referensvärden, handbok eller manuell inmatning så indikerar mjukvaran i Tru-Point den exakta positioneringen av måltavlan

3. Kalibrera

För att göra själva kalibreringen kan du använda alla diagnosverktyg som är ADAS-kompatibla – oavsett märke.

4. Rapport

När kalibreringen är slutförd får du en skriftlig rapport där det går att se alla genomförda steg i kalibreringsprocessen och de måltavlor som använts.