Därför reparerar de inte elbilsbatterier

Jan 30, 2025 | Nyheter

Till vänster – Grufman Bils lokaler i Kallhäll i Järfälla strax väster om Stockholm. Till höger – en Tesla inne för åtgärd hos Grufman Bil. Foto: Pierre Kjellin och Grufman Bil

De startade redan på 2000-talet men då inriktade på Ford och Mercury. 2018 skaffade Grufman Bils ägare Fredrik Grufman sin första Tesla och sedan dess har bilar av det idag omstridda amerikanska bilmärket blivit en allt vanligare gäst i Grufman Bils verkstadslokal i Järfälla utanför Stockholm.

Grufman Bil har gjort sig kända som skickliga och uppfinningsrika och har vid det här laget hunnit plocka ned drivbatterier på Tesla-bilar och åtgärdat fel i anslutning till batteriet – men ännu inte gett sig på att börja reparera själva elbilsbatteriet. Varför?

Fredrik Grufman, ägare. Foto: Pierre Kjellin

– Vi har valt att inte gå vidare med reparationer av batterier. Det finns flera anledningar, förklarar Fredrik Grufman och nämner sedan dessa:

– Brist på reservdelar och dokumentation från Tesla, brist på personal, brist på lokalyta och för mycket andra jobb. Vi bedömer att vi i dagsläget inte kan göra ett jobb som över tid gör att batteriet håller, det vill säga vi kan ha svårt att lämna adekvata garantier på batteriet – delvis beroende på brist på reservdelar och dokumentation från Tesla.

Dessutom gör Fredrik Grufman bedömningen att efterfrågan på reparation av Tesla-batterier är minskande:

– De mest drabbade batterierna är för de äldsta Model S, och vi ser behovet av batteribyten på dessa fordon som en övergående trend där kostnaden för reparation i övrigt på bilen överstiger bilens värde. Det vill säga övriga brister på bilarna gör att ägarna inte väljer att reparera dem över huvud taget, allra minst batteriet.

LÄS MER OM GRUFMAN BIL:

Verkstaden som är en digital gigant

Verkstads-vd:ar: Därför har vi svårt hitta diagnostekniker

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 33455009