Snabbfotad dinosaurie i modern skrud

Jan 31, 2025 | Nyheter

Extrautrustad för tuffa tag i terrängen – men redan i originalutförande biffig: Dodge RAM 3500 Crew Cab 4×4 med Cummins-dieselsexa på 375 hk och 1084 Nm. Foto: Pierre Kjellin

Allt hårdare miljökrav i EU till trots: Det finns en biltyp som är populärare på Sverigemarknaden än på länge – US-pickuperna. Två viktiga förklaringar till detta är besynnerliga momsregler för företagsbilar samt klantigt utformade regler och normer för fordonsbeskattningen, där sistnämnda gör att US-pickuper med kraftfull V8 har löjligt låg fordonsskatt tack vare att motorn är anpassad för etanoldrift.

Därför dräller det idag av bensindrivna V8-försedda US-pickuper medan det säljs försvinnande få USA-tillverkade pickuper med dieselmotor – trots att såväl GM som Dodge och Ford på senare år utvecklat förnämliga och bränslesnåla V6-dieslar till sina pickuper.

Notera den långa växelspaken – Dodge RAM med manuellväxlad låda är extremt ovanliga. Foto: Pierre Kjellin

Men det finns förstås undantag, och ett sådant hittade vi i en bilverkstad i Uppsala – en RAM 3500 Crew Cab årsmodell 2017. 3500 betyder att det är RAM:s kraftigaste kaross och att bilen är lastbilsregistrerad.

Det riktigt udda med detta exemplar är det är en diesel-pickup och att kraftöverföringen utgörs av en sexväxlad manuell låda. Med tanke på att det under huven sitter en 6,7 liter stor turbomatad sexcylindrig radmotor på cirka 375 hästkrafter med ett maximalt vridmoment på strax under 1100 newtonmeter så krävs sannolikt ett varsamt handlag med växelspaken vid acceleration.

Den blåa RAM-pickupen är extrautrustad med det mesta, såsom kraftigare terrängdäck, skärmbreddare, kraftigare fjädring med mera. Att detta handlar om en lika opraktisk som kraftfull lätt lastbil skvallrar kanske dessa siffror om:

Längd x bredd: 6 x 2 m

Tjänstevikt: 3700 kg

Max lastvikt: 1600 kg

Fordonsskatt: 2420 kr/år

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009