Automechanika – branschmässan som halkade in på ett bananskal

Apr 30, 2024 | Reportage

Historien om världens största mässa för fordonseftermarknaden börjar egentligen med en annan, inställd, mässa. Här är historien om hur Automechanika i Frankfurt föddes!

Onsdagen den 20 januari 1971 går arrangören för bilmässan i Frankfurt (IAA) – VDA (Verband der Deutschen Automobilindustrie) – ut med beskedet att det årets mässa är inställd. Bakgrunden är att den tyska bilindustrin står inför ett stort behov av nedskärningar. IAA beräknas vid den tiden kosta i storleksordningen 100 miljoner D-Mark (i storleksordningen 500-600 milj SV kronor) per mässtillfälle att arrangera.

IAA skulle ha ägt rum i september 1971, vilket innebär att bolaget bakom Frankfurt-mässan (Messe Frankfurt) står med ett stort hål i bokningskalender och ett intäktsbortfall på omkring 1,5 miljoner till 2 miljoner D-Mark det året. Något måste göras och det snabbt.

Några månader senare, i mitten på 1971, lanserar Messe Frankfurt en helt ny mässa – ”Automechanika” – som ska äga rum i september samma år, istället för IAA. Initiativet till det nya mässkonceptet sägs komma från branschens organisationer (verkstads- bil-, bensinstations-organisationer m fl), men en person som också har ett finger med i spelet är Joachim Lattke – chefredaktör för branschtidningen KFZ-Betrieb.

Den första Automechanika-mässan lockar 415 utställare och över 75000 besökare från 63 länder och blir därmed en succé. En ny Automechanika arrangeras redan året efter – 1972 – och mässans intervall blir därefter två år, det vill säga mässtillfälle vartannat år.

Organisation ställer ut i stor stil

På den andra Automechanika i ordningen – 1972 – är en av utställarna tyska ZVK (Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe) – en branschorganisationsjätte med idag drygt 36000 medlemmar bland både oberoende och märkesauktoriserade bilhandlare och bilverkstäder och del- och teknikleverantörer. I sin väl tilltagna monter har ZVK det året byggt upp en mönsterverkstad med lyftar, verktygsmaskiner, verktyg och annan utrustning.

Automechanika etablerar sig snabbt som en ledande branschmässa för bileftermarknaden. Under 1980-talet får Automechanika för första gången fler besökare från utlandet än från Tyskland och utställningsytan bräcker 100000 kvadratmeter.

På 1990-talet påbörjar Automechanika sin internationaliseringsresa. 1997 arrangerar man de första Automechanika-mässorna utanför Tyskland – i Ryssland och Kina.

Ett annat stort utvecklingssteg görs 1996 då Automechanika instiftar sitt innovationspris ”Automechanika Innovation Award”. En annan nyhet det året är ”Automechanika Academy” – en arena med föredrag och diskussionsseminarier som sedan dess ordnats på alla Automechanika-mässor.

Under 2000-talet breddas Automechanika med nya produktkategorier och en sakta men säkert växande utsällningsyta. Ett nytt publikfriande inslag, som också riktar sig i lika hög grad till konsument, lanseras på Automechanika-mässan 2010 – ”Automechanika Sternfahrt”, som är en veteranbilsparad med begränsat antal platser och där deltagarna ska tillhöra någon av följande kategorier

  • bilar från 1945 eller äldre
  • bilar från 1946-1979
  • youngtimers (1980-1989
  • nyare bilar av udda karaktär (optimering, design, multimedia)

Den första Sternfahrt begränsar sig till en körslinga inne på Automechanikas mässområde samt lite till och priser för bästa fordon i de olika kategorierna delas ut efteråt.

2012 tar Automechanika steget och blir en arena för vidareutbildning inom fordonsbranschen, med utställare som visar upp arbete med exempelvis skadereparationer. Samma år lanserar Automechanika logotypen ”Truck Competence”, för att lyfta fram sin satsning på utställare inom tunga fordon-sektorn.

2014 blir det första mässtillfället då Automechanika på allvar börjar uppmärksamma de framtida drivlinorna (hybrid- och eldrift) genom att vika en hel hall för temat ”framtidens mobilitet”. I den nya mässhallen syns bland annat nya Opel Ampera – en bilmodell som är före sin tid genom att ha en hybriddrivlina där elmotorn är den konstanta drivkälla medan den lilla bensinmotorn fungerar som bilens räckviddsförlängare, det vill säga bara driver generatorn som laddar bilens drivbatteri.

Källor: Messe Frankfurt, tidningen KFZ-Betrieb m fl tyska branschtidningar