Verkstaden som gjort elkonverteringen till ett hantverk

Apr 12, 2024 | Reportage

Martin Söderlind med två av sina projekt vid Fordonsmagasins besök i vintras – en redan elkonverterad Fiat 500 vars batteri behöver översyn samt en Porsche 928 som ska få sin V8 ersatt av en elmotor.

Samarbete och informationsutbyte över landsgränserna, tusentals obetalda lärotimmar och en ohämmad nyfikenhet är några av faktorerna som gjort att skånska EV Repair & Convert idag är vida kända experter på att reparera högvoltsbatterier till elbilar.

Martin Söderlind driver bilbyggarföretaget Electric Vehicle Engineering Sweden AB (Eves AB) i lokaler på en gård i Förslöv utanför Ängelholm. Hans verksamhet vilar på två ben – bygga om fossilbilar till eldrift och konsultuppdrag där han hjälper kunder att oftast designa och bygga prototyper och där han jobbar både med det rent praktiska byggandet och med konstruktions- och ritstadiet i det digitala konstruktionsverktyget CAD.

Martin är bilentusiast sedan barnsben och hans enda vidareutbildning efter grundskolan är treårig teknisk utbildning på gymnasiet. Han fick efter gymnasieexamen jobb som tekniker på ett företag som tillverkar utrustning för blodanalys, ett jobb han stannade på i tio år:

– Under tiden så höll jag på med olika bilprojekt vid sidan om. Sedan hade jag kompisar som jobbade på Koenigsegg och där skulle man starta upp en egen avdelning för prototypverksamhet, något som tidigare hade bedrivits i ett samarbete mellan produktions- och serviceavdelningen. Koenigsegg kontaktade mig och erbjöd mig en plats i det team som skulle starta upp deras nya prototypavdelning, berättar Martin Söderlind.

Medan Martin jobbade på Koenigsegg utvecklade biltillverkaren sin modell Regera, deras första hybridbil. Så småningom väcktes tanken hos Martin om att börja konvertera bilar till eldrift. Han startade en enskild firma vid sidan om arbetet på Koenigsegg, där han jobbade med sina egna projekt en dag i veckan. Den 1 februari 2018 lämnade han Koenigsegg för att stå på egna ben.

Några av projekten som Eves AB:s ägare och grundare Martin Söderlind just nu jobbar med – en Fiat 500 som byggdes om till eldrift för några år sedan och där drivbatteriet behöver repareras, en manuellväxlad Porsche 928 av äldre årsmodell som ska byggas om till eldrift och en trehjulig konceptbil från en liten svensk tillverkare som ska få en drivlinelösning.

Martins egen Mazda MX-5 Miata som han byggde om till eldrift för några år sedan.

 

I sina elkonverteringsuppdrag jobbar Martin oftast med bilmodeller där det inte finns färdiga konverteringskit utan med bilar där han måste börja från grunden, det vill säga designa och konstruera lösningar på allt från batteriernas placering till val och placering av elmotorn.

Martin har investerat i en 3D-scanner för att till exempel scanna av elmotorn samt de för konverteringen relevanta utrymmena av karossen, för att på så sätt bättre kunna designa en optimal lösning för motorns och drivlinans placering i bilen. Det händer att han måste kapa i balkar i karossen eller bottenplattan för att få en optimal placering av drivlinan, även om han alltid försöker göra så minimal åverkan på grundkonstruktionen som möjligt.

Många som ringer till Eves AB och är intresserade av att bygga om sin bil till eldrift inser inte hur mycket det kostar och hur omfattande arbete det är, berättar Martin Söderlind.

Vill se hur bilen blivit krockad När det kommer till högvoltsbatteriet så jobbar Martin främst med begagnade batterier som han oftast handlar från ett mindre antal bildemonteringar runt om i Sverige som han har upparbetade kontakter med.

– Det finns nya batterier att få tag i men det blir förstås väldigt mycket dyrare. Jag jobbade med ett elkonverteringsprojekt åt Atlas Copco förra året och där insisterade de på att det skulle vara fabriksnya batterimoduler.

– Man köper lite vad man kommer över. Jag har hållit på så länge nu att jag vet vilka bildemonteringar man kan köpa av, vilka jag kan lita på. Jag vill oftast få möjlighet att se donatorprojektet – hur bilen har blivit krockad för att kunna avgöra ifall batteriet går att använda eller inte.

Martin har byggt egen utrustning för att kunna konditionstesta batterierna han ska använda ordentligt – en låda med ett batteristyrningssystem som samverkar med ett laddaggregat och ett urladdningsaggregat.

I sina konverteringsprojekt jobbar Martin i regel med batterier där paketet kan tas isär och modulerna placeras på ofta två-tre olika ställen i bilen. Det innebär att Martin också får konstruera och bygga lådan där batterierna ska ligga:

– På så vis får batteriet en mycket mera skyddad placering på en elkonverterad bil än på en ny där hela batteripaketet alltid sitter placerad längst ned under bilen och blir exponerat för fukt och smuts.

Två lådor för batterimoduler som Martin Söderlind designat och tillverkat och som ska monteras in i en av bilarna som han håller på att konvertera till eldrift.

Av Pierre Kjellin
+46 (0)70 3345009
pierre.kjellin@gmail.com