Världsnyheterna på Automechanika som branschen missade

Jan 27, 2025 | Nyheter

Mahas autonoma inspektionsrobot “MAIA”. Ovanpå den några decimeter höga basen sitter en flerledad robotarm och längst ut på robotarmen sitter ”huvudet” – själva inspektionsredskapet. Foto: Maha

På världens största mässa för fordonseftermarknaden – Automechanika – visade den tyska verktygsutrustningstillverkaren Maha under förra årets upplaga upp två produkter som, om eller när de mottas av branschen, har potential att smått revolutionera fordonsverkstädernas arbete. Mahas två lanseringar lyckades dock inte stjäla de nordiska mediernas uppmärksamhet. Fordonsmagasin hade inte möjlighet att besöka Automechanika 2024 men upptäckte Mahas två världsnyheter i ett tyskt nyhetsbrev som hade fastnat i mejlens skräppostfilter. Här är de två nyheterna:

MAIA:

Den går under namnet ”MAIA” som är en förkortning för ”Maha Autonomous Inspection Assistant” och närmast kan beskrivas som en smärre revolution för fordonsverkstaden – i alla fall om eller kanske snarare när den börjar användas av branschen i större skala.

MAIA är inget mindre än en autonom – det vill säga självständigt arbetande – inspektionsrobot som använder sig av bland annat AI för att utföra sina arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifter som MAIA kan utföra:
MAIA är hjulförsedd och till ytan stor som en större robotgräsklippare. Ovanpå den några decimeter höga basen sitter en flerledad robotarm och längst ut på robotarmen sitter ”huvudet” som närmast kan beskrivas som själva inspektionsredskapet.

Huvudet på MAIAs robotarm är försett med en kamera och en laser – de två arbetsredskapen som utför arbetsmomenten. MAIA kan enligt Maha utföra arbetsuppgifter som ADAS-kalibreringar, hjulinställningar och ljusinställningar. Samtliga exempel på arbetsmoment som idag måste utföras av en fordonstekniker – låt vara med hjälp av avancerade verktyg.

MAST

Mahas nyutvecklade testredskap MAST där funktionen hos förarassistanssystem och autonoma system hos de allra flesta bil- och transportbilsmodeller på marknaden kan testas under helt realistiska förhållanden. Foto: Maha

Mahas andra produkt MAST – Adaptive System Tester – ser ut ungefär som en bromsprovare hos Bilprovningen och är ett testredskap där funktionen hos förarassistanssystem och autonoma system hos de allra flesta bil- och transportbilsmodeller på marknaden kan testas under helt realistiska förhållanden.

Testförfarandet på MAST görs utan att man behöver ansluta testriggen till fordonets ODB-ingång eller liknande utan anslutningen görs over the air, det vill säga via fordonets nätverksanslutning.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

LÄS MER om Mahas nyheter MAIA och MAST HÄR