TEKNIK: Bilägare bör räkna med lite högre kostnad för service på en bil med hybriddrivlina jämfört med en konventionell fossilbil. Men vad ingår egentligen i en hybridservice? Vi har tagit en snabbtitt i hybridbilsveteranen Toyotas serviceplan.
De flesta biltillverkare informerar på sin hemsida kunder/bilägare om att de bör räkna med att service av deras hybridbilsmodeller är dyrare än service av jämförbara bilar med konventionell fossildrift.
Men vad är det egentligen för servicepunkter som biltillverkarna räknar som specifika för hybridbilen och som finns med i en service? Vi tog en titt i Toyota/Lexus lista över unika servicepunkter för deras hybridbilsmodeller. Toyota/Lexus var de enda biltillverkarna där vi vid en Google-sökning enkelt hittade information om servicepunkter för hybridbilar.
Det här ingår i Toyotas ”hybridservice med hybridhälsokontroll”:
Diagnos av hybridsystemet
Hälsokontroll av hybridbatteriet
Test av batteriets isolering
Belastningstest av hybridbatteriet
Kontroll av hybridkylarsystem
Efter kontrollen får Toyota-ägaren en detaljerad rapport där Toyotas servicetekniker går igenom din bils status och resultat från testet. Toyotas elhybrider omfattas av 3 års nybilsgaranti och 5 års alternativt 10000 mils garanti på följande fyra hybridkomponenter – högvoltsbatteri, högvoltsbatteri-ECU, hybrid-ECU och spänningsomvandlare/likriktare (PCU/Power Control Unit). Det är även 10 års batterigaranti på hybridbatteriet om man efter de första 5 åren genomför en årlig service eller vart 1.500 mil hos Toyota. Garantin förlängs då med ett år/1500 mil.
LÄS ÄVEN: JURIDIK: Vad gäller kring hybridgaranti och goodwill?
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 34 50 09