Så satsar en av världens största näthandelsjättar på bilhandel

Jun 12, 2025 | Nyheter

Skärmdump från Amazon Autos hemsida, där det framgår att tjänsten inte finns tillgänglig i Sverige än.

I slutet av 2024 lanserade den amerikanska e-handelsjätten Amazon efter mer än ett års försening till sist sin digitala tjänst för nybilsköp – Amazon Autos. Amazons nya handelsplats för nya bilar kan bäst beskrivas som ett showroom på nätet där man kan titta på, boka provkörning av, bygga och extrautrusta sin bil, välja finansieringslösning och uthämtningsställe för den leveransklara bilen.

Hyundai är än så länge det enda bilmärket som går att köpa genom Amazon Autos i USA, men man förbereder enligt flera amerikanska branschsajter på att lansera även BMW snart.

Amazon Autos är än så länge bara tillgängligt i cirka 50 storstadsområden i USA och den som köper sin fabriksnya bil via Amazons tjänst måste fortfarande hämta ut den hos en återförsäljare.

I april i år lanserades Amazon Autos i Storbritannien. Där erbjuds än så länge enbart bilar av märket Skoda och kunderna kan bara använda Amazons tjänst som ett showroom, det vill säga enbart titta på bilarna, bygga en egen bil, se priser och finansieringslösningar, och boka en provkörning. Men hela köpeförfarandet måste göras hos en Skoda-återförsäljare.

Nästa steg i Amazons satsning på bilhandel

Amazon har även siktet inställt på begagnat-bilhandeln. Amazon Autos vd Fan Jin sade i en intervju med branschtidningen Automotive news tidigare i år att hjälpa bilhandlare att sälja deras begagnade bilar är nästa stora utmaning Amazon Autos kommer ta sig an.

På frågan om hur Amazon Autos tror sig kunna bli ett attraktivt alternativ till det sedvanliga besöket i bilhallen eller de ledande begagnatbilsajterna svarade vd Fan Jin så här i intervjun med Automotive News:

– Dagens kunder vill ha en flerkanalupplevelse. Det tar tid för konsumenten att fatta ett beslut, så hen kanske börjar online, sedan går hen till återförsäljaren för att titta och provköra, går hem och funderar, och avslutar sedan köpet online. Vi ser det hända ofta.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009