Tyskland är Europas största billand och många av landets bilar har genom åren importerats till Sverige. Nu introduceras två nya dieselsorter på landets mackar.
Standard-dieseln för vanliga personbilar och tunga fordon som säljs i Sverige sedan länge har beteckningen B7 och behöver sedan reduktionsplikten sänktes förra året bara innehålla upp till 6 procent förnybara bränslen, det vill säga syntetisk diesel (HVO) och FAME (rapsmetylester, RME).
I Tyskland, EU:s största billand med cirka 45 miljoner personbilar i trafik, införs nu två nya dieselkvaliteter på landets drivmedelsstationer:
B10 – en fossilbaserad diesel med högre inblandning (10%) än tidigare av förnybara drivmedel (HVO och RME).
HVO100 – syntetiskt framställd diesel, som alltså innehåller 0% fossilbaserad diesel.
I Sverige har dieselbränslet HVO100 funnits på marknaden i flera år. I såväl Sverige som Tyskland finns dock fortfarande den i övriga EU vanliga dieselsorten MK3 fortfarande att köpa på många drivmedelsstationer. MK3 innehåller förnybara bränslen (HVO) men inte RME. Den säljs bland annat på vissa av OKQ8:s stationer och heter då ”Go Easy Diesel Extra”.
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 334 50 09